Birgit Hedstrøm

Skonnerten "Heimdal" af Middelfart

Kilde http://www.lillebaeltvaerftet.dk/skibshistorier.htm#Heimdal

Skonnerten ”Heimdal” af Middelfart.

Af Knud Madsen 

 Skonnerten ”Heimdal” af Middelfart blev bygget i årene 1856-57 på Hans Illums skibsværft ved Skrillinge Strand nær Middelfart. Fartøjet, som var bygget af eg, havde 2 master, 1 dæk, stævnen var middelfyldig med skæg og krølle, og hækken havde fladt spejl.

 ”Heimdal”s biilbrev

 Da ”Heimdal” blev afleveret til sine ejere, lod Hans Illum udfærdige følgende attest: ”Skibsbygnings- eller biilbrev: Underskrevne skibsbygmester Hans Illum på Skrillinge mark pr. Middelfart tilstår og gør herved vitterligt: at på mit værft Ertedal [siden kaldet ”Sølyst”] på Skrillinge mark forrige år af mig er bygget og i alle måder komplet tiltaklet en skonnert for regning af efternævnte redere, nemlig: 1. købmand Peder H. Møller, Middelfart, ¼ part, 2. skibskaptajn Jens Jørgen Thuesen, Middelfart, ¼ part, 3. gårdmand Anders Rersøe på Fænø, ¼ part, og 4. skipper Anders Thuesen, Fænø, og skipper Poul Thuesen, Middelfart, med hver 1/8 part, hvilket skib af mig og mine folk er bygget af sunde og gode materialer og i alle måder forsynet med stående og løbende redskaber og efter målebrev fra toldforvalteren i Middelfart målt til 57 danske commerce-læster og kaldet ”Heimdal”. Skibets køl holder i længden [74] fod og 6 tommer, midtskibsbredden 20 fod, dybden midtskibs 11 fod og 8 tommer, hvilket alt jeg herved på befalet måde bekræfter med min saligheds ed: Så sandt hjælpe mig Gud og Hans hellige ord. Sluttelig kvitterer jeg herved for den akkorderede købesum, som er mig betalt. Dette til bekræftelse med min hånds underskrift og segl i tvende vidners overværelse. Ertedal på Skrillinge mark pr. Middelfart, d. 18. januar 1857. - H.Illum”.

 Da man ophørte med at måle i læster, beregnedes bruttoregistertonnagen til 114 og nettoregister-tonnagen til 103. Skibet fik i øvrigt kendingsbogstaverne NMFL. ”Heimdal”s første fører blev tilsyneladende Poul Thuesen. Han opnåede efterhånden at eje en fjerdepart i skibet.

Mand over bord  

”Heimdal” sejlede de første mange år i europæisk fart fra Hvidehavet i nord til Middelhavet i syd. Sidst på året 1859 befandt ”Heimdal” sig i Nordsøen på rejse til Middelfart. Vejret var hårdt, og natten mellem den 29. og 30. december styrtede den 18-årige Morten Sabroe fra Middelfart over bord fra klyverbommen, medens han sammen med et par andre besætningsmedlemmer var i færd med at bjerge et forsejl. Dødsfaldet blev bekendtgjort i Middelfart Avis den 5.1.1860 af forældrene, købmand A.Sabroe og hustru Thorbine. Da ”Heimdal” på samme rejse næsten havde nået Middelfart, havde man det uheld at grundstøde ved Lyngs Odde, og først efter at være befriet for en del al lasten, lykkedes det at komme fri. I 1860 optræder J.J.Thuesen som fører af skibet.

 Nogle rejser 

Den 9.8.1861 afgik ”Heimdal”, skipper Thuesen, fra Kronborg til Göteborg. I december 1863 var ”Heimdal” på rejse fra Belfast til Malta, herfra sejlede man til Gallipolli i Tyrkiet, hvor man lastede johannesbrød (en bælgfrugt) til Hull. Her lastede man kul til Messina, hvorefter turen gik til Oslo med appelsiner. I 1867 lastede ”Heimdal” kul i Swansea til Lissabon, hvor man indtog en ladning kork til Bremen. Så gik turen til Setubal, hvor man lastede salt til Tromsø, og herfra gik man med rundfisk til Venedig og Triest. Rundfisk er tørret torsk eller kuller, som ikke er flækket, men kun skåret op i bugen.

 Ændringer i ejerforholdene 

I 1868 døde skipper Poul Thuesen, og hans enke solgte for 2.000 rigsdaler fjerdeparten i ”Heimdal” til detailhandler J.J.Thuesen, København, (skibets medreder og tidligere fører), købmand K.Chr.Thidemann, Middelfart, og skibsfører N.M.Hansen, Fredericia. Året efter hed skibets fører A.L.Petersen. I december 1873 afsejlede ”Heimdal” fra Hammerfest med rundfisk til Messina; her og i Taranto lastede man derpå sydfrugter til Stettin. I 1874 gik købmand P.H.Møller fallit, og hans fjerdepart af ”Heimdal” blev på en auktion købt af købmand K.Chr.Thidemann for 1.260 rigsdaler. Skibet var da assureret for 12.500 rigsdaler. I øvrigt var ”Heimdal”s ejerforhold som hjemmehørende i Middelfart betydeligt mere komplicerede, end det er lykkedes at fremstille dem i denne skildring. I 1874 var ”Heimdal” i såvel Messina som Sevilla og Bremen, og i 1876 foretog man bl.a. en rejse fra Flensborg til Archangelsk.

 Uheld på havet. 

På rejse fra England til Kiel med en last kul, strandede ”Heimdal”, nu ført af kaptajn Andersen,  den 21.12.1876 i en snestorm ved Issehoved på Samsø. Det lykkedes besætningen at komme frelst i land på Samsø, formentlig i skibets egen båd. ”Heimdal” led tilsyneladende ikke alvorlig skade; men blev bjerget og kom atter i fart. Da ”Heimdal” i 1882 var på rejse fra Preussen til Varberg kolliderede man på Helsingør red med en svensk bark, som lå for anker. ”Heimdal” blev bugseret ind til Helsingør med skader på sejl, støtter og skanseklædning. I sine sidste år som hjemmehørende i Middelfart sejlede ”Heimdal” i Nord-Østersøfarten. I 1887 solgte købmand K.Chr.Thidemann og øvrige medredere fartøjet til snedkermester E.P.W.Geismar, Frederiksberg, for 4.500 kr., og året efter blev skibet hjemskrevet i København. Skibets fører blev nu N.P.C.Frantzen. I 1893 overgik skibet til et partrederi bestående af Geismar og Frantzen med hver halvdelen, men straks efter solgte de skibet. 

”Heimdal”s endeligt. 

I 1893 blev ”Heimdal” solgt for 2.800 kr. til skibsfører Jørgen Christian Petersen i Nibe og formentlig hjemskrevet der. I 1898 mødte skibet sin skæbne. Den 11. april afsejlede ”Heimdal” fra Alloa i Skotland med kul til Løgstør. Efter afgangen blæste det op til storm fra ssø med uregelmæssig sø og regntykning. Skibet arbejdede hårdt i søen og sprang pludselig læk den 13. ved middagstid. Det i forvejen udmattede mandskab måtte til pumperne, men efter to døgns forløb var udsigterne håbløse, og på et skibsråd besluttede man at forlade skibet, når det skønnedes belejligt. Derpå satte man nødflag, som om aftenen blev observeret af damperen ”Rosemorran” af Newcastle. Den førtes i øvrigt af en dansk kaptajn, J.A.Stabell. På ”Heimdal” satte man storbåden i søen; men den blev knust og drev bort. Også en udsat redningsbåd fra ”Rosemorran” blev knust. Damperen manøvrerede nu således, at ”Heimdal” kom til at ligge i læ, og endelig lykkedes det besætningen på det synkende skib, at komme fra borde i skibets lille jolle og redde sig om bord på det engelske skib. Siden blev de skibbrudne søfolk overført til en engelsk fiskerbåd og landsat